Osa ihmisistä joutuu elämänsä aikana sen tilanteen eteen, että joutuu hankkimaan palveluita ulkopuolisilta
tekijöiltä/yrityksiltä. Tällaiset palvelut ovat yleensä sellaisia joita henkilö ei itse pysty, kykene tai edes
haluaisi tehdä. Helpoimpana esimerkkinä on erilaiset rakennusalan palvelut. Näin putkialan ammattilaisena
keskityn tässä luonnollisesti putkiremontteihin. Mutta karkealla tasolla ohjeet sopivat myös muiden
remonttien ja rakennusprojektien ohjenuoraksi.
Tee-Se- Itse miehiä löytyy aina, mutta koska me emme kaikki voi olla sellaisia, niin ostetaanpa palvelu sitten sellaiselta joka sen osaa tehdä.
Kun tarve tulee eteen ja tekijöitä on paljon, niin mistä ja miten sitten valita se oikea? Jos epämääräisesti
kysyt vaikkapa putkiremontin hintaa sen kummemmin tarkentamatta, vastauksia saat yhtä paljon ja erilaisia
kuin on vastaajiakin. Yritäpä tästä sitten valita se oikea, kun ei välttämättä ymmärrä yhtään mistä edes
puhutaan! Ikävintä on, jos tilanteeseen joutuu vaikkapa siten, että myyjä pamahtaa oven taakse ja
puoliväkisin onnistuu myymään kalliin remontin jolle ei edes olisi tarvetta.
Muista tässä tapauksessa, että sinulla on aina 14 päivän purkuoikeus, jos tunnet tulleesi huijatuksi!
Hyvä tarjouspyyntö auttaa sekä sinua, että tarjouksen laskevaa urakoitsijaa. Urakoitsija tietää selkeästi mitä
haluat, ja sinä saat kaikilta kilpailuttamiltasi yrityksiltä samankaltaiset tarjoukset, joiden vertaileminen on
sitten helpompaa.
Itselleni rakasta LVI-alaa on viime aikoina ruvennut piinaamaan erittäin aggressiiviset ovelta-ovelle myyjät.
He saattavat soittaa etukäteen ja mainostaa ilmaista kuntokartoitusta, ja heitä on todella vaikeaa saada
ulos ilman että on tullut ostaneeksi kalliin ja jopa tarpeettoman remontin. He käyttävät hyväksi varsinkin
vanhempien ihmisten pelkoja ja tietämättömyyttä hyväkseen. Älä taivu tämän painostuksen alla, vaan
pyydä tarjous ja kilpailuta se sitten muiden alueen tekijöiden kanssa. Mikäli ylipäätään koet että remontti
on tarpeellinen.
Tämä on kaikessa yksinkertaisuudessaan yllättävä vaikea asia ymmärtää. Tämä tulee esille varsinkin
lämmityslaitesaneerauksissa. Halutaan vaihtaa se vanha öljykattila johonkin, mutta ei oikein tiedetä mihin.
Sitten pyydetään tarjoukset puukattilasta, sähkökattilasta, maalämmöstä, vesi-ilma- aurinko yhdistelmistä
tai jopa uudesta öljykattilasta jne. Tällaisen ohjeistuksen kun annat urakoitsijalle niin paitsi, että ajat hänet
hulluksi (ja moni ei edes viitsi tarjota), saat vielä suuremman kirjavuuden tarjouksissa ja olet vielä enemmän
pihalla kuin alussa luulit.
Jos et vielä tarjousvaiheessa tiedä mitä etsit, niin selvitä asia ensin. Kysy ja konsultoi eri asiantuntijoita,
mutta älä pyydä tarjouksia ennen kuin tiedät mistä pyytää. (Ja ei, neuvon ja tarjouksen pyytäminen ovat
kaksi eri asiaa!)
Tee tarjouspyyntösi aina kirjallisesti. Paitsi että paperille laitettuna saa omatkin ajatukset selkeästi kasaan,
niin tämä myös vähentää väärinymmärryksiä suuresti. Jälkikäteen on ikävää väitellä asioista joita ei oltu
paperilla sovittu. Samalla jokainen tarjoaja saa samat tiedot niin tarjouksen tekeminen helpottuu suuresti.
Ota tarjoukset myös vastaan kirjallisesti. Näin voit tutustua ja vertailla niitä kaikessa rauhassa.
Olettamus on kaikkien munausten äiti. Eli jos tarjouksissa on jotain epäselvää tai herättää muuten
kysymyksiä, kysy! Miksi sinun tarvitsisi kysymistä hävetä, kun me ammattilaisetkin kysymme jatkuvasti. (Ei
ne tarjouspyynnöt aina meillekään ole kovin selkeitä)
Ei tämä mitään rakettitiedettä ole. Istu vain hetkeksi alas ja mieti rauhassa!